Igen, vagyis pont, hogy nem!
A kérdést úgy is fel lehetne tenni, hogy miben hasonlít a klasszikus Minibe és egy veterán Ferrariba való motorolaj. A válasz egyszerű: mind a kettő speciális, amit a benzinkutak shopjában nem lehet beszerezni. Szerencsére azonban vannak gyártók, akik ezeket a különleges igényeket is kielégítik. Ilyen a Millers Oils.
Írta: Mihályi Csaba
Egy hétköznapi autós számára nem sokat mond a brit cég neve és mivel a motorolaj választás bizalmi kérdés, inkább az ismert márkák felé hajlunk. A kis cégekkel szemben pedig kissé bizalmatlanok vagyunk. Na de mi van akkor, hogy a nagy márkák – amúgy kiváló minőségű – tucattermékei nem alkalmasak a speciális feladatra, egy veterán autóba, vagy akár egy sportosan használt youngtimerbe? Akkor jön az internet, a kérdezősködés a veterántalálkozókon, a barátok tapasztalata és már meg is érkeztünk a Millershez.
„A Millers Oils legnagyobb előnyét úgy szoktam szemléltetni, hogy ők egy területre koncentrálnak. Az olajgyártás náluk nem a vakond szerelőnadrágján lévő sok zseb közül az egyik, hanem az egyetlen zseb” – mondja Lukács Róbert, a Millers olajok forgalmazásával foglalkozó Industrial Investment Zrt. Marketing- és értékesítési vezetője.

Valóban csak motor- és hajtóműolajokra koncentrál a cég, és ha valaki egy kicsit utánajár, akkor igen izgalmas a története is. A veteránosok biztosan értékelik, hogy a családi vállalkozást az üknagyapa 1887-ben alapította és azóta is ugyanabban a yorkshire-i gyárban működik. A történelmükben pedig akad jópár mérföldkő, amire büszkék lehetnek. Például ők készítették az első, kifejezetten dízelmotorokhoz való olajat, vagy teherautók számára hosszú csereperiódusú olajat. A modern korban pedig az egyik legnagyobb elismerést a nanodrive súrlódáscsökkentő technológiájuk kapta 2009-ben, amely a World Motorsport Symposiumon a leginnovatívabb új termék díját nyerte el. Megelőzve például a Williams Forma–1-es csapatának KERS fejlesztését (nem azt, amit végül egységesen bevezettek az F1-ben, hanem aminek „polgári” felhasználására a Williams egy külön leányvállalatot alapított).
A veteránautózásban azonban sokkal fontosabb szempont, hogy a vállalat több mint 130 éves tapasztalata esetünkben azt jelenti, hogy az autózás történetét végigkísérték, tehát nem nagyon tudunk olyan régi autót mondani, amihez ne gyártottak volna már akkor olajat, amikor az adott típus még új volt.
„Pontosan! És ami nagyon fontos, hogy ezekhez az autókhoz most is készítenek speciális olajat. A veterán autók esetén a 20W-50-es olaj az egyik legelterjedtebb. A Millers Oilsnak azonban van hat különböző 20W-50-ese. Ebből az egyik az általad is említett klasszikus Minihez készülő olaj, ahol a motor és a váltó közös olajzást használ. Ráadásul a Minivel a mai napig versenyeznek, így arra a célra is kínálunk egy speciális sport olajat. A Classic High Performance Sport olajunk az idősebb motor igényeit ötvözi a súrlódáscsökkentő nanodrive technológiával. Egy ilyen 20W-60-as olaj például remek választás lehet egy veterán Ferrariba, amit sportvagy versenycélokra használnak.”

De természetesen nem csak ez a két kategória létezik. A háború előtti autókhoz a Vintage családot ajánlják, amely monograde- és ásványiolajakat tartalmaz, a váltóolajoknál pedig az ekkoriban még gyakori parafatömítést kímélő is megtalálható.
„A Vintage olajok között vannak extrémek is. Például az egyfokozatú 140W hajtóműolaj, ami akár egy 1928-as Ford A modellhez is használható, annyira sűrű, hogy alig lötyög a dobozában.”
A háborútól a youngtimerekig a Classic Pistoneeze család használható, itt már teljesen ásványi és részszintetikus olajak is megtalálhatók. A Classic Sport családban pedig a megnövekedett terhelést rész- vagy akár tejesen szintetikus motorolajokkal elégítik ki.
A nagy választéknak persze mindig megvan az a hátránya, hogy az ember könnyen elveszik benne és nehezen találja meg a számára megfelelőt.
„Motor- és váltóolajok esetében is azt szoktam javasolni, hogy az eredeti gyári leírásban, javítási útmutatóban ajánlott olajat használják az autóhoz. Ez azért fontos, mert áramlástani szempontból – csúnyán kifejezve – arra tervezték a motort, egyszerűen azt követeli meg a motorkonstrukció, beleértve az olajpumpa működését, vagy akár a járatokat. Lehet, hogy egy látszólag jobb minőségű olajjal az említett okok miatt pont az ellenkező hatást érjük el. A választást nagyban segíti, hogy a Millers Oilsnak nagyon részletes keresője van, ahol az autó típusa, gyártási éve alapján lehet szűrni. Előfordul, hogy egy adott típust négy-ötféle váltóval gyártottak, ezeket is meg lehet találni a rendszerünkben és adott esetben két váltóhoz két különböző olajat ajánl.

Én is nagyon sokat használom ezt a keresőt és az elmúlt öt évben talán kétszer fordult elő, hogy az adott típust nem találtam. Vannak speciális olajaink is, például összeszereléshez és külön a bejáratáshoz is. Összeszerelés után akár egy évig is állhat a motor és nem mindegy, hogy milyen a kenése az első indításnál. Sportcélokra szintén tudunk speciális olajat kínálni, akár a mai modern autókhoz, de a veteránokhoz is.
Szeretek személyesen is találkozni a vevőinkkel, megbeszélni velük, hogy pontosan mire és hogyan használják az autót és az adott igénybevételre ajánlani akár speciális megoldást.
Az olajok mellett a benzin is sarkalatos pontja a veterán autóknak, főleg az ólom hiánya és az etanol megjelenése okozta problémák miatt. „Erre a legjobb megoldás az adalékanyagok használata. Dízel esetében az adalék tisztít, ken és cetánszámot emel, benzin esetében pedig tisztít, ken és oktánszámot emel. A VSPE power plus E10-ig semlegesíti az etanolt és a maró hatásától is megvédi az üzemanyagrendszert, valamint azt a szelepvédelmet is megadja, amire korábban az ólmot használták. Fél liter adalék 500 liter benzinhez elég és nagyon felhasználóbarát, visszacsorgásgátló adagolóval ellátott flakonban forgalmazzuk.”
Az olajtársaságok már az autózás hőskorában is a versenysport első támogatói voltak, a Millers esetében is így van. „Nagyon büszkék vagyunk a Millers Oils Classic Kupára, amely második éve fut. Cégünk alapvetően egy másik gyártó ipari kenőanyagainak forgalmazásával foglalkozik. Később találkoztunk a Millers Oilssal és azonnal beleszerettünk, nem csak a minőségébe és a sokoldalúságába, de az egész szellemiségébe is. Én is nagy autószerelmes vagyok, ott vagyok minden rendezvényen, és fontosnak tartom, hogy az ügyfeleink megismerjék a Millers Oils minőségét, történetét, és ha szabad azt mondanom, fontos, hogy egy kicsit olyan büszkén használják, mint amilyen büszkén mi forgalmazzuk.”