A vadonatúj típusokból gyakran spórolnak ki gyártóik ezt-azt. Ha mást nem, a gombokat. Az új Kia EV9-be azonban mindennek találtak helyet.
Szöveg: Gajdán Miklós, Fotók: KIA
Hogy mennyire környezetbarát egy hatalmas elektromos autó, az jó kérdés, de az tény, hogy egymás után látnak napvilágot az ilyen modellek. Mégis, olyan, amelyik ötnél több üléses, csak elvétve akad közöttük. A Kia EV9 azonban nemcsak több ülőhelyet kínál ötnél, hanem még további választási lehetőséget is nyújt. Alapáron hét üléssel kapható, de 350 000 forintért a második sor három ülése két darab kartámaszos, elektromosan sokféleképpen állítható, sőt, akár meg is fordítható, úgynevezett kapitányülésre cserélhető. Az első ülések is alapáron elektromosan állíthatók, hűtöttek, fűtöttek, nyugággyá alakíthatók. Ha pedig szállítani szeretnénk, a második és a harmadik sor ülései gombnyomással dönthetők vízszintesre, aminek nyomán olyan méretű raktér alakul ki, mint egy pingpongasztal. Nem, annál is egy kicsit nagyobb. Akár ágynak is használható a felület, méghozzá akkora franciaágynak, amekkora egy kisebb lakótelepi lakásba már be sem fér.

Mindezt nagyrészt az EV9 méretei teszik lehetővé. Nyilván könnyebb ötméteres hossz, kétméteres szélesség, közel 180 centis magasság és háromméteres tengelytáv mellett akkora belteret kialakítani, hogy még a harmadik sorban is bőséges legyen a helykínálat, akár felnőttek is elférnek ott, és még mögötte is maradjon 312 liternyi csomagtartó. Rakodóüreg ráadásul elöl is található, az összkerékhajtású modellben 52, a hátsókerekesben 90 literes, ami bőven elég a kábeleknek. De amúgy is jól használható, mert a motorháztető felnyitása után egyből hozzáférhető, nem kell további fedelekkel bajlódni.
Ez is egyfajta figyelmesség, mint ahogy az is az, hogy míg sok új típusból kispórolják a klímaállítás gombjait, az EV9 négyféle lehetőséget is kínál erre. A nagy érintőképernyőt, egy speciálisan a klímához való kisebb, 13,5 centis képernyőt, gombokat, és még hangvezérlést is. Tessék választani! Szintén jó ötlet, ahogy a menetüzemmód és a terepüzemmód gombokat elhelyezték a kormány alsó küllőjén, miközben a két nagy küllőn is rendes nyomó, valamint nyomó-tekerő gombokat találunk, nem simogatós szörnyűségeket. A kezelőszervekkel a médiarendszeren kívül a megbízhatóan működő sávtartó rendszert és a távolságtartó tempomatot kezelhetjük, míg a számtalan vezetőtámogató rendszer a 31 centi átlójú, könnyen áttekinthető menüjű nagy érintőképernyőről érhető el.

Műszaki értelemben az EV9 az EV6 rokona, ugyanúgy az e-GMP elektromos padlólemezre épül, csakhogy 99,8 kWh-s lítiumionakkuval. A 800 voltos technika és a 210 kW-os töltési csúcsteljesítmény miatt a nagy méret töltés szempontjából sem gond, a 10–80 százalék közötti töltés alig 24 percig tart, míg másképp nézve negyedóra alatt 223 km-rel növelhetjük meg a hatótávolságunkat. Az EV6-hoz hasonlóan az EV9 akkumulátora is használható áramforrásként arra, hogy 230 voltos fogyasztókat tápláljunk vele.
Az akkumulátor mérete nem véletlen, mert bár az alaktényező (0,28) nem annyira rossz, a nagy homlokfelület és tömeg miatt a fogyasztás nem kimondottan alacsony. Az összkerékhajtásos, 384 lóerős modellé WLTP szerint 22,8 kWh 100 km-enként, de a valóságban ez inkább 25 kWh feletti, és használattól, időjárástól függően elérheti a 30 kWh-t is. A hatótávolság WLTP szerint 505 km, a valós életben, átlagos használatot feltételezve 350–400 km közötti értékek tűnnek valószínűnek. Hideg időben mindenesetre segít, hogy alaptartozék a hőszivattyús fűtés, és a rendszer hamarabb fűti be az autót, mint a legtöbb dízelnél.

A nagy méretekből és a nagy akkumulátorból sejthető, hogy az EV9 nem pillesúlyú. És tényleg, az összkerékhajtásos kivitel tömege meghaladja a két és fél tonnát. Ezzel együtt lomhának nem nevezhető. Ha lepadlózzuk a gázpedált, még Normál üzemmódban is úgy meglódul, hogy le a kalappal előtte, hát még sport módban! Az 5,3 másodperces sprintidő mindenesetre önmagáért beszél. Bár a hidraulikus fékrendszer is hatásos, az átmenet az elektromos fékezésből érezhetetlen, mégis érdemes főként az utóbbira hagyatkozni. A visszatápláló fékezés több fokozatban állítható egészen a városi forgalomban kiválóan használható egypedálos vezetésig.

Míg a gyorsulási és lassulási képességeken csak módjával hagy nyomot a nagy tömeg, kanyarban azért érezhető a jelenléte. Kicsit dől a kanyarban az EV9, és főként szerpentinen érezhető, ahogy az irányváltásokkal a tömege ide-oda helyeződik át. A kormánnyal kijelölt irányt azonban biztosan és biztonságosan követi. Csak hát valóban nem egy kis forró ferdehátú, hanem egy testes SUV. Utazni viszont nagyon kellemes benne. A rugózása a frekvenciafüggő lengéscsillapítóinak hála kényelmes, mint ahogy az ülései is azok, az utastér elképesztően csendes, így miközben az EV9 lelkesen falja a kilométereket, mi nyugodtan átadhatjuk magunkat a 14 hangszórós Meridian rendszerből áradó zenének.

NÉVJEGY
KATEGÓRIA: nagy méretű elektromos SUV
ÁR: 29 990 000 Ft-tól (RWD)
ÉRTÉKESÍTÉS: már rendelhető
VETÉLYTÁRSAK: Audi Q8 e-tron, BMW iX, Mercedes EQE SUV, Nio EL7, Polestar 3, Tesla Model X, Volvo EX90
ÉRTÉKELÉS
Nehéz szolgálatkészebb típust találni az EV9-nél. Hatalmas, kényelmes és csendes az utastere, nagy a csomagtere, és sokféle átalakítási lehetőséget kínál. A szolgáltatások száma szinte végtelen és könnyű őket kezelni. A lehetőségei határain belül az energiával is jól gazdálkodik, de a tömegét azért nem tudja elrejteni.

