A négy évszakos gumiabroncsok megtakarítást jelentenek az abroncsok cseréjénél, de sok a félreértés és a fenntartás velük szemben. Nézzük meg, mi az igazság!
Az egész évben használható négy évszakos gumiabroncsok sok sofőr számára kényelmes megoldást jelenthetnek azzal, megspórolják a nyári és a téli gumiabroncsok közötti váltás fáradalmait. És egyre jobban alkalmazkodnak a körülményekhez is. Nem csak egyre fejlettebb keverékeket használnak a gyártók, inkább a megváltozott időjárásra. Gondoljunk csak az egyre-másra megdőlő időjárási melegrekordokra. Tényleg ideális egy mínusz fokokra, hóra jégre tervezett gumit használni hónapokon át, amikor gyakran a 20 fokot is megközelíti a hőmérséklet? Népszerűségük ellenére még mindig számos tévhit él ezekkel a gumikkal kapcsolatban. Összeszedtük az öt legnagyobb tévhitet velük kapcsolatban, és megnézzük, mi az igazság.

1. tévhit: A gumiabroncs csak gumi és korom
Elterjedt feltételezés, hogy a gumiabroncsok gumi és korom egyszerű keverékéből állnak. Ez a leegyszerűsítő elképzelés azt sugallja, hogy minden gumiabroncs többé-kevésbé egyforma – ez súlyos tévhit.
A valóság:
A gumiabroncsok rendkívül összetett keverékekből állnak, amelyek több mint 200 különböző összetevőt tartalmazhatnak. A természetes és szintetikus gumi mellett szilícium-dioxidot, olajokat, gyantákat és ként adnak hozzá a tapadás, a rugalmasság és a tartósság javítása érdekében. A szilícium-dioxid például jobb tapadást biztosít nedves úton, ugyanakkor csökkenti a gördülési ellenállást, ami csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Az egész évszakos gumiabroncsokhoz olyan gumikeverékeket használnak, amelyek nyáron magas hőmérsékleten is rugalmasak maradnak, és a téli hidegben is megőrzik a szükséges rugalmasságot. Az egész évszakos gumiabroncsok tehát sokkal többek, mint egy egyszerű gumi-korom-egy kis minta keveréke, technikailag nagyon is kifinomult termékek. Olyannyira, hogy például a Renault tavaly év végén Az Év Autója döntőbe került Sceniceket ilyen abroncsokon küldte a zsűritagoknak utolsó próbára, és ez nem volt akadálya annak, hogy a jármű el is nyerje a címet!
2. tévhit: Semmi sem működik apró lamellák nélkül
Tévhit, hogy az egész szezonális gumiabroncsok – a téli gumiabroncsokhoz hasonlóan – nagyszámú lamellára támaszkodnak ahhoz, hogy havon és jégen megbízhatóan működjenek. Sok járművezető azt hiszi, hogy a lamellák nélküli gumiabroncsok télen használhatatlanok.
Helyesbítés:
A lamellák a gumiabroncs futófelületén található apró bevágások, amelyek további tapadást biztosítanak a havon és jégen. A négy évszakos abroncsokat azonban úgy tervezték, hogy kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtsanak különböző időjárási körülmények között – nedves úton, száraz körülmények között, hóban és latyakban. Az egész évben használható gumik valóban kevesebb lamellával rendelkeznek, mint a téli abroncsok, mivel szélesebb alkalmazási területre optimalizálták őket. A vízelvezetést biztosító széles barázdák, a nyári használatra szolgáló megerősített futófelületi blokkok és a finomra hangolt lamellák kombinációja jó tapadást biztosít mérsékelt téli körülmények között anélkül, hogy a túl sok lamella veszélyeztetné a stabilitást száraz úton. És hogy mennyire így van arra példa, hogy a Stellantis csoport autóiban már régóta megtalálni azt a tárcsát, ami különböző talaj és időjárási viszonyokhoz optimalizálja az autó hajtását. Ezt gyárilag négyévszakos gumikhoz optimalizálják.

3. tévhit: Az egész évben használható gumiabroncsok nem néznek ki jól
Egy másik tévhit, hogy az egész évben használható gumiabroncsok kevésbé vonzóan néznek ki, mint a speciálisan tervezett nyári gumiabroncsok, amelyeket gyakran sportosabbnak vagy elegánsabbnak tartanak.
Helyesbítés:
A gumiabroncsok megjelenése ízlés kérdése, de a modern, egész évben használható gumiabroncsok egyértelműen felzárkóztak a design tekintetében. A gyártók ma már nemcsak a teljesítményre, hanem az abroncsok megjelenésére is figyelmet fordítanak. Sok egész évben használható abroncs sportos és dinamikus futófelületi mintázattal rendelkezik, amely lépést tud tartani a modern nyári gumikkal. Az első pillantásra robusztusnak tűnő, ötletes futófelületi kialakításnak gyakorlati haszna is van: Optimális vízkiszorítást és jó tapadást biztosít a különböző útfelületeken. A sportos felnik és a vonzó futófelületi mintázat vonzóvá teszi az egész évben használható gumiabroncsok megjelenését is. A lehetőségek széles választéka áll rendelkezésre, különösen a sportos megjelenést értékelő vezetők számára.
4. tévhit: A tesztek feleslegesek, mert az összes teljes évszakos gumiabroncs egyébként is egyforma
Sok járművezető azt feltételezi, hogy az összes négy évszakos gumiabroncs többé-kevésbé azonos. Mivel egész évben való használatra szánják őket, egyesek úgy vélik, hogy az egyes modellek közötti különbség elhanyagolható, ezért a tesztelés szükségtelen.
Helyesbítés:
A négy évszakos gumiabroncsok teljesítménye – a gumikeveréktől, a futófelület mintázatától és az alkalmazott technológiától függően – nagymértékben eltér. Az egyes modellek között jelentős különbségek vannak a nedves tapadás, a gördülési ellenállás, a kopásállóság és a havas vagy száraz körülmények közötti viselkedés tekintetében. Ismert tény, hogy a kiindulópont sem azonos a különböző gyártóknál. A klasszikus megoldás az, hogy egy téligumi alapot módosítanak addig, amíg nyáron is működőképes lesz, de a modern anyagok és kifinomult technológia lehetővé tette, hogy a másik irányba mozduljanak, vagyis egy jó nyárigumit tesznek használhatóvá egész évre. Az autóklubok vagy a szaklapok által rendszeresen végzett gumiabroncs-tesztek egyértelműen megmutatják ezeket a különbségeket. Egyes modellek bizonyos kategóriákban lényegesen jobban teljesítenek, mint mások. Ez volt a helyzet az ADAC által 2024 nyarán közzétett , 16 darab 205/55 R16 méretű egész évben használható gumiabroncs tesztje során is. A tesztek tehát nélkülözhetetlen eszközt jelentenek a fogyasztók számára, hogy kiválaszthassák az egyedi igényeiknek megfelelő gumiabroncsot. Különösen, ha olyan biztonsági szempontból fontos alkatrészekről van szó, mint a gumiabroncsok, a független teszteket nem szabad nélkülözni.

5. tévhit: A négy évszakos gumiabroncs nem szórakoztató egy sportos járművön
A sportos vezetők gyakran vannak azon a véleményen, hogy a négy évszakos gumiabroncsok nem nyújtják a szükséges teljesítményt és vezetési élményt, amit járművüktől elvárnak. Úgy vélik, hogy ezek az abroncsok túl kevés tapadást biztosítanak, és rontják az úttartást.
Helyesbítés:
Bár a négy évszakos gumiabroncsoknagy részét nem extrém sebességekre vagy különösen sportos vezetési stílusban nyújtott maximális teljesítményre tervezték, számos modern modell lenyűgöző teljesítményt nyújt még a sportosabb autók számára is. A legjobb példa erre a Corvette jelen generációja, a C8 Stingray, ami Michelin Pilot All Season 4 gumikon gördül ki a gyárkapun. Igen, egy legalább 500 lóerős, hátsókerékhajtású sportautón a gyári első szerelésű abroncsok négyévszakosak.
A kiváló minőségű egész évben használható gumiabroncsok olyan fejlett technológiákat alkalmaznak, mint a megerősített oldalfalak és a speciális gumikeverékek, amelyek nagyobb terhelés mellett is biztosítják a stabilitást és a tapadást. A tesztek során egyes egész évben használható gumiabroncsok bebizonyították, hogy kiváló egyensúlyt tudnak nyújtani a kényelem, a tapadás és a sportos kezelhetőség között. Ezen túlmenően a sportos vezetők, akik télen is szeretnék használni autójukat, profitálnak ezen abroncsok sokoldalúságából. Ez azt jelenti, hogy azoknak, akik alkalmanként sportosan közlekednek, nem kell feláldozniuk a vezetési élményt.
Ez még nem volt elég meggyőző? Akkor jöjjön a végső érvünk. A saját autóink is négyévszakos gumikon futnak, és nem is tervezünk másra váltani a jövőben.
